Od czego zależy sukces maturalny z chemii?
Egzamin dojrzałości zmusza do poważnego podejścia do nauki, stąd każdy musi dokładnie zastanowić się nad tym, jaki przedmiot wybierze jako dodatkowy. Fundamentem zadań, które otrzymamy w arkuszu maturalnym z chemii jest sprawdzenie naszych umiejętności rozumowania, argumentowania i wnioskowania, a także wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz narzędzi matematycznych do opisu i analizy zjawisk/ procesów, a również projektowania doświadczeń chemicznych i interpretowania ich wyników. Chemia jest ciekawa i logiczna, nie trzeba jej się uczyć na pamięć. Jeżeli dobrze znasz i rozumiesz podstawy chemii, staje się ona dla Ciebie jasna i zrozumiała.
Jeżeli myślisz o studiach takich jak: analityka chemiczna, farmacja, inżynieria biochemiczna, mechanika i budowa maszyn to musisz spojrzeć na ten przedmiot znacznie szerzej
O kursie maturalnym z chemii:
Zajęcia na kursach maturalnych z chemii prowadzone są w formie: wykładów, dyskusji, ćwiczeń, testów czyli mają charakter warsztatów ćwiczeniowych. W trakcie odbywanych kursów są przeprowadzane prace kontrolne, rozwiązywane arkusze maturalne, a także przeprowadzane próbne matury. Zakładamy także intensywną pracę własną kursantów w postaci zadań domowych, które później dokładnie omawiane są na zajęciach właściwych.
Nadzór merytoryczny nad naszymi kursami sprawuje Łódzki Kurator Oświaty, jest to gwarancja wysokich kwalifikacji, jak i doświadczenia zawodowego wykładowców oraz odpowiednio dobranych programów nauczania.
Rozkład tematów na kursie z chemii
TEMATY | UMIEJĘTNOŚCI | METODA PROWADZENIA ZAJĘĆ | ILOŚC GODZ. |
Promieniotwórczość | Rozumienie praw, pojęć i zjawisk związanych z budową atomu ( model planetarny Bohra i Rutherforda), izotopami, izobarami, izotonami, promieniotwórczością naturalną i sztuczną. Obliczenia chemiczne związane z izotopami i przemianami promieniotwórczymi. | – dyskusja – wykład teoretyczny – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 4 |
Elektrony w atomach i cząsteczkach | Rozumienie praw, pojęć i zjawisk związanych z kwantowym modelem budowy atomu (liczby kwantowe, orbitale atomowe, stan podstawowy i wzbudzony atomu, promocja elektronu), teorią związków nieorganicznych i organicznych, ustalania typów wiązań chemicznych, posługiwania się tablicą Mendelejewa i skalą elektroujemności Paulinga. | – dyskusja – wykład teoretyczny – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 5 |
Wiązania chemiczne | Tworzenie trwałych konfiguracji elektronowych. Rodzaje wiązań chemicznych. Wzory elektronowe. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Hybrydyzacja orbitali. Wpływ rodzaju wiązania na właściwości związku. | – dyskusja – wykład teoretyczny – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 4 |
Systematyka związków nieorganicznych | Podział, właściwości chemiczne i metody otrzymywania najważniejszych grup związków nieorganicznych: wodorki, tlenki, kwasy, zasady, wodorotlenki i sole. Umiejętność pisania równań reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej, przewidywania produktów reakcji, przyporządkowania podanych związków do określonej grupy systematycznej. | – dyskusja – wykład teoretyczny – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 6 |
Stechiometria | Rozumienie praw, pojęć i zjawisk związanych z molem, masą molową, liczbą Avogardo, objętością gazu doskonałego, gęstością, warunkami normalnymi i standardowymi. Obliczenia stechiometryczne. Umiejętność wykorzystania tych pojęć w obliczeniach chemicznych. | – wykład teoretyczny – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 5 |
Roztwory | Rozumienie praw, pojęć i zjawisk związanych z układem homo- i heterogenicznym, fazą dyspersyjną i zdyspergowaną, rodzajami roztworów (roztwór rzeczywisty i koloidalny, zawiesiny). Rodzaje mieszanin. Umiejętność obliczeń chemicznych związanych ze stężeniem procentowym i molowym, przeliczaniem stężeń, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów oraz rozpuszczalnością. Posługiwanie się tabelą i wykresem rozpuszczalności. | – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 6 |
Kinetyka i statyka chemiczna, termochemia | Rozumienie praw, pojęć i zjawisk związanych z szybkością reakcji chemicznej (chwilowa szybkość reakcji, równanie kinetyczne na szybkość reakcji), wpływem czynników na szybkość reakcji (temperatura, ciśnienie i stężenie) , katalizą i katalizatorami, ihibicją, stałą równowagi, regułą przekory Le Chateliera-Brauna, prawem działania mas Guldberga i Waage’go, iloczynem rozpuszczalności dla substancji trudno rozpuszczalnych. Umiejętność obliczeń chemicznych związanych z szybkością reakcji chemicznej i równowagą chemiczną oraz regułą przekory i wydajnością reakcji. Rozumienie pojęć: reakcje egzo i endotermiczne. Umiejętność rysowania wykresów zmiany energii układu reagującego w czasie. Pojęcie entalpii oraz praw Hessa, posługiwanie się zapisem Δ H. Umiejętność obliczania efektów energetycznych reakcji. | – dyskusja – wykład teoretyczny – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 5 |
Chemia roztworów wodnych | Rozumienie praw, pojęć i zjawisk związanych z mocnymi i słabymi elektrolitami, stałą i stopniem dysocjacji, prawem rozcieńczeń Ostwalda dla słabych elektrolitów, skala pH, teoriami kwasowo-zasadowymi. Umiejętność obliczeń chemicznych związanych z reakcjami jonowymi, obliczaniem pH i pOH, korzystaniem z iloczynu jonowego wody, stałą kwasową i stopniem dysocjacji. Obliczenia na podstawie jonowych i cząsteczkowych równań reakcji. Reakcje strąceniowe. Hydroliza soli. | – dyskusja – wykład teoretyczny – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 9 |
Reakcje utleniania i redukcji | Rozumienie praw, pojęć i zjawisk związanych z reakcjami utleniania i redukcji, stopniem utlenienia, reakcjami dysproporcjonowania, elektrodami i ogniwami galwanicznymi, korozją metali, elektrolizą wodnych stopionych elektrolitów, prawami Faraday’a i równaniem Nernsta. Znajomość zastosowania elektrochemii w przemyśle. Umiejętność obliczeń chemicznych związanych z siłą elektromotoryczną ogniw galwanicznych, prawami Faraday’a, potencjałem elektrod, szeregiem elektrochemicznym oraz z reakcjami elektrodowymi w ogniwach. Posługiwanie się szeregiem napięciowym metali i tablicą potencjałów normalnych wybranych układów redoks. | – dyskusja – wykład teoretyczny – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 7 |
Charakterystyka pierwiastków i związków chemicznych | Wodór i hel. Litowce i berylowce. Borowce, węglowce, azotowce, tlenowce, fluorowce, helowce. Najważniejsze pierwiastki bloku d i bloku f. | – dyskusja – wykład teoretyczny – rozwiązanie przykładowych zadań – test podsumowujący | 5 |
Wstęp do chemii organicznej | Rozumienie praw, pojęć i zjawisk związanych z typami reakcji w chemii organicznej (substytucja, addycja, alfa i beta eliminacja oraz cyklizacja), rodzajami izomerii (izomeria konstytucyjna i stereoizomeria), homologią i tautomerią. Umiejętność budowania wzorów strukturalnych i półstrukturalnych związków organicznych. | – dyskusja – wykład teoretyczny | 3 |
Systematyka związków organicznych: węglowodory nasycone, nienasycone i aromatyczne (alkany, alkeny, alkiny, areny) | Umiejętność pisania wzorów sumarycznych na podstawie wzorów ogólnych węglowodorów. Przewidywanie typowych właściwości fizycznych węglowodorów (stan skupienia, temperatura wrzenia i topnienia). Metody pozyskiwania węglowodorów (ropa naftowa i gaz ziemny), przemysł petrochemiczny (liczba oktanowa benzyn, kraking i reforming). Zastosowanie węglowodorów w przemyśle. Umiejętność pisania równań reakcji spalania, substancji rodnikowej do alkanów, addycji elektrofilowej do węglowodorów nienasyconych (reguła Markownikowa i reakcja Kuczerowa), polimeryzacji, substancji elektrofilowej do arenów (reakcja Friedela- Craftsa). Umiejętność tworzenia nazw IUPAC na podstawie podanego wzoru strukturalnego oraz rysowanie wzorów na podstawie podanej nazwy systematycznej. Znajomość podstawowych nazw zwyczajowych. | – dyskusja – wykład teoretyczny – test podsumowujący | 7 |
Systematyka związków organicznych: jednofunkcyjne pochodne węglowodorów | Umiejętność pisania równań reakcji addycji nukleofilowej do chlorowcopochodnych węglowodorów, substytucji elekrtofilowej do pochodnych aromatycznych podstawniki pierwszego i drugiego rodzaju), reakcji Wurtza, reakcji alkoholi (z kwasami, sodem metalicznym i utleniaczami), reakcji fenoli (z sodem metalicznym i wodorotlenkami, dwutlenkim węgla, substytucja do pierścienia, właściwości kwasowe), reakcje aldehydów (z utleniaczami i reduktorami , próba Tollensa i Trommera, reakcja Cannizzaro), reakcje ketonów (redukcja), reakcje kwasów karboksylowych (z alkoholami, metalami i zasadami, aminami, reduktorami), reakcje amin (z kwasami karboksylowymi i nieorganicznymi, z chlorowcopochodnymi). Zastosowanie najważniejszych związków (freony, chlorek winylu, chloroform, metanol, etanol, aldehyd mrówkowy i octowy, aceton, kwas mrówkowy, kwas octowy, kwas benzoesowy, anilina, metyloamina). Umiejętność tworzenia nazw IUPAC na podstawie podanego wzoru strukturalnego oraz rysowanie wzorów na podstawie podanej nazwy systematycznej. Znajomość podstawowych nazw zwyczajowych. | – dyskusja – wykład teoretyczny – test podsumowujący | 7 |
Systematyka związków organicznych: wielofunkcyjne pochodne węglowodorów | Umiejętność pisania równań reakcji amidów i estrów. Właściwości chemiczne aminokwasów i białek, lipidów, węglowodanów oraz ich zastosowanie w przemyśle i gospodarce człowieka. Rozumienie zjawiska izomerii optycznej i chiralności cząsteczki. Wzory strukturalne pochodnych kwasów karboksylowych i ich nazwy zwyczajowe. Posługiwanie się nazewnictwem systematycznym dla związków wielofunkcyjnych. | – dyskusja – wykład teoretyczny – test podsumowujący | 7 |
Podsumowanie chemii organicznej | Umiejętność rozwiązywania grafów obrazujących przemiany wieloetapowe, rozpoznawanie typów reakcji i rozumienie mechanizmów reakcji chemicznych. Znajomość reakcji charakterystycznych służących wykrywaniu wiązań wielokrotnych, alkoholi wielowodorotlenowych, fenoli, białek, lipidów, cukrów redukujących i aldehydów. | – dyskusja – wykład teoretyczny – test podsumowujący | 3 |
Podsumowanie i powtórzenie materiału. | Pięć testów podsumowujących w formie próbnych matur oraz ich omówienie | – dyskusja – test podsumowujący | 7 |
Na naszych kursach ON-line gwarantujemy:
- Zajęcia na żywo z nauczycielami – masz bezpośredni kontakt z wykładowcą.
- Jedyna taka kadra – masz zajęcia z najlepszymi egzaminatorami, wykładowcami i doświadczonymi korepetytorami.
- Nadzór merytoryczny nad naszymi kursami sprawuje Łódzki Kurator Oświaty, jest to gwarancja wysokich kwalifikacji jak i doświadczenia zawodowego wykładowców oraz odpowiednio dobranych programów nauczania.
- Zajęcia na kursach maturalnych prowadzone są w formie: wykładów, dyskusji, ćwiczeń, testów, czyli mają charakter warsztatów ćwiczeniowych.
- Materiały na zajęcia udostępniane są przed spotkaniem na żywo – masz czas, aby przygotować się do kolejnych zajęć.
- Wykłady i spotkania prowadzone są zgodnie z harmonogramem – Twoja nauka jest systematyczna i uporządkowana.
- Testy sprawdzające i kartkówki – motywują do nauki i pozwalają Ci sprawdzać Twoje postępy w nauce.
- E-dziennik – kontakt z wykładowcami, dostęp do materiałów, frekwencja na zajęciach, oceny z testów.
- Elastyczny czas zajęć – możesz wybrać dogodny dla Ciebie termin spotkań.
- Nie marnujesz czasu na dojazdy.
- Przyjazna atmosfera
- Nasze kursy mają fenomenalne opinie! Kursanci nas polecają.