Oferujemy zajęcia z języka polskiego na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym.
Od czego zależy sukces maturalny z języka polskiego?
W przygotowaniu do matury z języka polskiego potrzebna jest systematyczność w przyswajania wiedzy, najlepiej zacząć jak najwcześniej, ale przy odpowiednim przygotowaniu można osiągnąć sukces w krótszym czasie. Istotną rolę gra także sztuka logicznego myślenia, analizy faktów i zjawisk w praktycznym rozwiązywaniu zadań maturalnych.
Opanowanie tego przedmiotu wymaga wiedzy z wielu dziedzin. To nie tylko pojęcia i czytanie ze zrozumieniem, to także sztuka, kultura, filozofia,itp. Umiejętność łączenia elementów wiedzy z wyżej wymienionych dziedzin nauki to klucz do sukcesu, dzięki któremu staniecie się studentami filologii polskiej, pedagogiki, kulturoznawstwa, filozofii, itp.
Jak prowadzone są nasze zajęcia?
Podstawowym elementem kursu maturalnego jest szczegółowe omówienie lektur, które są obowiązkowe na egzaminie maturalnym. Przygotowując się do matury kursanci uczą się także tworzyć plany wypowiedzi, ćwiczą pisanie rozprawek, pracują nad interpretacją tekstu poetyckiego, itd.
Zajęcia na kursach maturalnych prowadzone są w formie: wykładów, dyskusji, ćwiczeń, testów, czyli mają charakter warsztatów ćwiczeniowych. Zakładamy także intensywną pracę własną kursantów w postaci zadań domowych, które później dokładnie omawiane są na zajęciach właściwych.
Nadzór merytoryczny nad naszymi kursami sprawuje Łódzki Kurator Oświaty, jest to gwarancja wysokich kwalifikacji, jak i doświadczenia zawodowego wykładowców oraz odpowiednio dobranych programów nauczania.
Główne cele naszych kursów:
- Powtórzenie, utrwalenie i rozszerzenie wiadomości zgodnie ze standardami wymagań egzaminacyjnych na danym poziomie.
- Ćwiczenie i rozwinięcie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy poprzez rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych typowych dla Nowej Matury.
- Kurs przeprowadzony będzie w oparciu o specjalnie opracowany program odzwierciedlający standardy wymagań egzaminacyjnych oraz zasady przeprowadzenia matury w roku 2021. Na kursie przekazujemy tylko przydatną wiedzę i ćwiczymy tylko niezbędne umiejętności, wykorzystujemy maksymalnie czas i stosujemy sprawdzone, najskuteczniejsze środki dydaktyczne.
Rozkład tematów na kursie z języka polskiego
TREŚCI NAUKOWE | UMIEJĘTNOŚCI | METODA PROWADZENIA ZAJĘĆ BAZA PROGRAMOWA | METODA PROWADZENIA ZAJĘĆ | LICZBA GODZIN |
Właściwe zrozumienie wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. | Odczytanie sensu wypowiedzi, związki frazeologiczne. Rodzaje stylów. Informacja, opinia. Podstawowe środki językowe i ich funkcja. Nadawca i odbiorca tekstu. Ironia i jej funckje. Manipulacja językowa. Analiza i poprawa tekstów, czytanie ze zrozumieniem. | „Język polski dla polonistow”, Encyklopedia „Wiedza o języku polskim” | Wykład Pogadanka | 6 |
Kształtowanie i doskonalenie świadomości językowej słuchacza. | Różne sposoby komunikacji. Najwyższe funkcje tekstów. Różne rodzaje polszczyzny. Rodzaje stylizacji jezykowych. Zasady poprawności językowej. | J. Krzyżanowski „Sztuka słowa”, J. Krzyżanowski „Nauka o literaturze” | Wykład Praca z tekstem | 4 |
Analiza i interpretacja tekstów literackich. | Rodzaje liryki, środki artystyczne, sposob kreowania świata. Podmiot liryczny, narrator. Rodzaje narracji, treści symboliczne i alegoryczne. Rodzaje fabuły. Analiza i poprawa wypracowań maturalnych. | Bożena Chrząstowska „Poetyka stosowana”, „Szkolny słownik wiedzy o literaturze” | Wykład Analiza utworów Praca z tekstem | 9 |
Umiejętność tworzenia dłuższych wypowiedzi | Teza, forma kompozycyjna, dobór argumentów, logika wypowiedzi, zabiegi perswazyjne, właściwe wnioskowanie. | Marek Bernacki „Słownik gatunków literackich” ———— Dodatkowo dla rozszerzenia: H. Markiewicz, „Główne problemy wiedzy o literaturze” | Wyklad Pogadanka Ćwiczenia | 4 |
Kultura antyczna | Kultura Filozofia Konteksty Estetyka Nawiązania | Mitologia, Sofokles – „Antygona”, „Król Edyp” ————– Dodatkowo dla rozszerzenia: M. Jastrun „Mit śródziemnomorski” | Pogadanka Praca z tekstem | 4 |
Średniowiecze | Kultura Filozofia Estetyka Konteksty | „Bogurodzica”, „Lament świętokrzyski”, „Dzieje Tristana i Izoldy”, Cervantes „Don Kichot”, Biblia – fragmenty ————- Dodatkowo dla rozszerzenia: A. Dante „Boska Komedia” | Pogadanka Analiza wierszy | 4 |
Renesans | Filozofia Estetyka Sztuka Nawiązania i konteksty | W. Szekspir „Makbet” J. Kochanowski – Pieśni i treny M Sęp Szarzyński – sonety | Wykład Analiza wierszy | 4 |
Barok | Filozofia Sztuka Estetyka Nawiązania | J. Ch. Pasek – „Pamiętniki” ————– Dodatkowo dla rozszerzenia: D. Naborowski – wiersze, J. A. Morsztyn – wiersze | Praca z tekstem Pogadanka | 2 |
Oświecenie | Filozofia Estetyka Nawiązania Konteksty | I. Krasicki – satryry, poematy heroikomiczne ————– Dodatkowo dla rozszerzenia: I. Krasicki „Do Króla”, „Monachomachia” | Wykład Praca z tekstem | 2 |
Romantyzm | Filozofia Estetyka Konteksty | A. Mickiewicz – sonety, ballady, III, IV cz. Dziadów, „Pan Tadeusz” J. Słowacki – wiersze, „Kordian”, K. C. Nowrid – wiersze wybrane ————– Dodatkowo dla rozszerzenia: Z. Krasiński „Nie–Boska komedia „, J. W. Goethe „Faust” (fragmenty), „Król Olch” | Wykład Praca z tekstem Analiza wierszy | 8 |
Pozytywizm | Filozofia Estetyka Nawiązania | B. Prus „Lalka”, F. Dostojewski „Zbrodnia i kara” ————– Dodatkowo dla rozszerzenia: E. Zola „Nana” | Wykład Praca z tekstem | 4 |
Młoda Polska | Filozofia Sztuka Kierunki w sztuce | Conrad „Jądro ciemności”, J. Kapsrowicz, K. Przerwa-Tetmajer, L. Staff, S. Wyspiański „Wesele”, S. Żeromski „Ludzie bezdomni”, Rejmont „Chłopi” | Wykład Analiza wieszy | 6 |
Międzywojnie | Filozofia Sztuka Estetyka Kierunki w sztuce | S. Żeromski „Przedwiośnie”, B. Leśmian, J. Tuwim, J. Przyboś, K. I. Gałczyński, B. Schulz „Traktat o manekinach”, J. Iwaszkiewicz „Brzezina”, Z. Nałkowska „Granica”, J. Stryjkowski „Austeria”, F. Kafka „Proces”, W. Gombrowicz „Ferdydurke” ————– Dodatkowo dla rozszerzenia: S. Żeromski „Przedwiośnie”, M. Bułhakow „Mistrz i Małgorzata”, | Wykład Praca z tekstem Analiza wierszy | 8 |
II Wojna Światowa | Estetyka | T. Borowski „Opowiadania”, H. Grudzinski „Inny Świat”, K. K. Baczyński „Wybór wierszy” | Praca z tekstem | 4 |
Literatura współczesna | Kierunki w sztuce Filozofia Sztuka | T. Różewicz, Cz. Miłosz, W. Szymborska, Z. Herbert, S. Barańczak, M. Białoszewski, A. Camus „Dżuma”, Mrożek „Tango”, Orwell „Rok 1984” ————– Dodatkowo dla rozszerzenia: A. Zagajewski, Umbert Eco „Imię Roży”, G. G. Márquez „Sto lat samotności”, W. Myśliwski „Widnokrąg”, L. Kołakowski – eseje, J. Błoński – eseje, R. Kapuściński „Cesarz”, Cz. Miłosz „Umysł zniewolony” | Analiza wierszy | 8 |
Sztuka | Krótka historia filmu. Najciekawsze zjawiska we współczesnym teatrze i dramacie. Kierunki sztuki wspólczesnej. | Wykład, pogadanka, dyskusja | 7 | |
Podsumowanie materiału | Próbna matura pisemna Próbna matura ustna | Ćwiczenia | 6 |
Gwarantujemy:
- wysoko wykwalifikowanych wykładowców (nauczyciele po specjalnych kursach z uprawnieniami egzaminatorów)
- naukę w małych grupach
- systematyczną ocenę postępów nauczania
- próbny egzamin w trakcie kursu
- zajęcia w centrum Łodzi
- wysoką zdawalność
- materiały dydaktyczne w cenie kursu