Od czego zależy sukces maturalny z biologii?
Tylko dobrze zdany egzamin maturalny otwiera drogę na wymarzone studia. Nasi wykładowcy służą pomocą w wyjaśnieniu szczegółowych kwestii związanych z zagadnieniami egzaminacyjnymi. Opanowanie danego materiału to dopiero połowa sukcesu. Druga połowa to prawidłowe formułowanie wypowiedzi, a to niestety sprawia maturzystom największą trudność.
Zadania maturalne z biologii mają sprawdzać umiejętności między innymi rozumowania, argumentowania, formułowania, wnioskowania oraz wykorzystywania informacji pochodzących z różnorodnych źródeł, projektowania doświadczeń oraz analizowania i interpretowania wyników. Na naszych kursach kładziemy na te zagadnienia bardzo duży nacisk, co przyczynia się do wysokich wyników naszych słuchaczy. To klucz do sukcesu, dzięki któremu staniecie się studentami medycyny, biologii, psychologii, itp.
Jak prowadzone są nasze zajęcia?
Zajęcia na kursach maturalnych z biologii prowadzone są w formie: wykładów, dyskusji, ćwiczeń, testów czyli mają charakter warsztatów ćwiczeniowych. W trakcie odbywanych kursów są przeprowadzane prace kontrolne, rozwiązywane arkusze maturalne, a także przeprowadzane próbne matury. W trakcie zajęć zostanie przećwiczona maksymalna ilość zadań maturalnych wraz ze szczegółowym ich omówieniem. Zakładamy także intensywną pracę własną kursantów w postaci zadań domowych, które później dokładnie omawiane są na zajęciach właściwych.
Nadzór merytoryczny nad naszymi kursami sprawuje Łódzki Kurator Oświaty, jest to gwarancja wysokich kwalifikacji, jak i doświadczenia zawodowego wykładowców oraz odpowiednio dobranych programów nauczania.
Główne cele naszych kursów:
- Powtórzenie, utrwalenie i rozszerzenie zgodnie ze standardami wymagań egzaminacyjnych na danym poziomie.
- Ćwiczenie i rozwinięcie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy poprzez rozwiązywanie zadań zamkniętych i otwartych typowych dla Nowej Matury.
- Kurs przeprowadzony będzie w oparciu o specjalnie opracowany program odzwierciedlający standardy wymagań egzaminacyjnych oraz zasady przeprowadzenia matury w roku 2024. Na kursie przekazujemy tylko przydatną wiedzę i ćwiczymy tylko niezbędne umiejętności, wykorzystujemy maksymalnie czas i stosujemy sprawdzone, najskuteczniejsze środki dydaktyczne.
Rozkład tematów na kursie z biologii
TEMATY | UMIEJĘTNOŚCI | METODA PROWADZENIA ZAJĘĆ | LICZBA GODZIN |
Nieorganiczne i organiczne składniki komórki. | Porównywanie związków nieorganicznych i organicznych oraz znajomość ich funkcji w organellach, komórkach, tkankach, narządach, układach, organizmie. Wiązania chemiczne i odziaływania między cząsteczkami. Właściwości fizykochemiczne wody. Rola wody w procesach osmoregulacji na poziomie komórki.Różnorodność związków organicznych: węglowodany, białka, nukleotydy, lipidy. Wykrywanie cukrów, białek, lipiów w materiale badawczym. | Wykład teoretyczny Analiza materiałów schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Analiza zadań maturalnych Praca domowa w formie zadań maturalnych | 3 |
Organizacja komórki prokariotycznej i eukariotycznej. | Opisywanie budowy organelli komórkowych. Określenie związków pomiędzy budową a funkcją organelli komórkowych ( retikulum endoplazmatyczne, rybosomy, aparat Golgiego, Lizosomy, jądro komórkowe, cytoszkielet) Teoria enosymbiozy. Porównanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej. | Sprawdzian wiadomości Wykład teoretyczny Analiza materiałów schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Analiza zadań maturalnych Praca domowa w formie zadań | 4 |
Metabolizm. Enzymy. | Budowa enzymów. Izoenzymy. Budowa i funkcja centrum aktywnego. Szybkość reakcji enzymatycznej. Czynniki wpływające na aktywność ezymów. Inhibicja enzymów. Klasyfikacja enzymów. Uniwersalne zasady funkcjonowania szlaków metabolicznych. | Sprawdzian wiadomości Wykład teoretyczny Analiza materiałów schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Analiza zadań maturalnych Praca domowa w formie zadań | 3 |
Procesy metaboliczne dostarczające energię komórce. | Kierunki przemian metabolicznych. Rodzaje szlaków katabolicznych. Budowa mitochonrium. Przenośniki energii,atomów wodoru i elektronów. Rola koenzymu A. Proces glikolizy, dekarboksylacji oksyacyjnejna pirogronianu, cykl kwasu cytrynowego, łańcuch oddechowy i fosforylacja oksyacyjna. Utlenianie kwasów tłuszczowych i rozkład aminokwasów.Wyjaśnienie i analiza procesów przemiany materii na poziomach: komórkowym, organizmalnym, ekosystemu. Wykorzystywanie wiedzy do interpretacji, analizy i wnioskowania na temat różnych problemów i zjawisk biologicznych. Projektowanie doświadczeń. Stawianie hipotez i formułowanie procesów badawczych. | Sprawdzian wiadomości Wykład teoretyczny Analiza materiałów schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Analiza zadań maturalnych Praca domowa w formie zadań | 3 |
Fotosynteza Rośliny C4 i CAM. | Budowa chloroplastów. Barwniki uczestniczące w fotosyntezie. Widma absorpcyjne barwników. Budowa fotosystemów. Reakcje fazy świetlnej. Fotofosforylacja niecykliczna i cykliczna. Reakcje wiązania dwutlenku węgla – cykl Calvina. Fotooddychanie. Rośliny C4 i CAM. Wyjaśnienie i analiza procesów przemiany materii na poziomach: komórkowym, organizmalnym, ekosystemu. Wykorzystywanie wiedzy do interpretacji, analizy i wnioskowania na temat różnych problemów i zjawisk biologicznych. Projektowanie doświadczeń. Stawianie hipotez i formułowanie procesów badawczych. | Sprawdzian wiadomości Wykład teoretyczny Analiza materiałów schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Analiza zadań maturalnych Praca domowa w formie zadań | 3 |
Cykl komórkowy | Budowa i funkcje jądra komórkowego. Poziomy organizacji chromatyny. Kariotyp człowieka. Morfologia chromosomów metafazowych. Płeć chromosomowa i chromatynowa. Etapy cyklu komórkowego. Replikacja materiału genetycznego w fazie S. Mitoza. Mejoza. Znaczenie procesów. Zmienność dzieziczna- rekombinacyjna. | Sprawdzian wiadomości Wykład teoretyczny Analiza materiałów schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Samodzielne rysowanie wykresów przedstawiających zmianę ilości liczy chromosomów i cząsteczek DNA podczas poszczególnych faz cyku komórkowego. Analiza zadań maturalnych Praca domowa w formie zadań | 5 |
Wirusy Bakterie | Charakterystyczne cechy wirusów. Podział wirusów. Cykl rozwojowy wirusów na podstawie bakteriofagów. Powielanie materiału genetycznego wirusów. Pochodzenie wirusów. Znaczenie wirusów.. Środowisko życia bakterii. Budowa komórki bakterii..Czynności życiowe bakterii. Rola bakterii w przyrodzie. | Sprawdzian wiadomości Wykład teoretyczny Analiza materiałów schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Analiza zadań maturalnych Praca domowa w formie zadań | 4 |
Grzyby Protisty | Analiza procesów fizjologicznych organizmów. Wyjaśnianie związków pomiędzy strukturą a funkcją. Analiza i postrzeganie organizmów jako strukturalno-funkcjonalnych całości. Postrzeganie organizmów i ich funkcjonowania w zależności od czynników środowiskowych . Znajomość i umiejętność analizy przyczyn nieprawidłowego funkcjonowania organizmu. Charakterystyka grzybów. Podstawowe funkcje życiowe grzybów. Cykle rozwojowe grzybów. Charakterystyka porostów. Protisty roślinnopodobne (glony). Różnoroność i klasyfikacja glonów. Rozmnażanie się glonów. Protisty zwierzęce. Charakterystyka grupy. Choroby wywołane przez protisty. | Sprawdzian wiadomości Wykład teoretyczny Analiza materiałów przygotowanych przez nauczyciela, schematów cyklów życiowych, budowy omawianych organizmów. Analiza zadań maturalnych. Praca domowa Znaczenie grzybów i porostów. Znaczenie glonów. | 5 |
Rośliny | Budowa komórki roślinnej. Charakterystyka plastydów, wakuoli, peroksysomów roślinnych, glioksysomów. Budowa ściany komórkowej pierwotnej i wtórnej. Proces cytokinezy w komórkach roślinnych. Tkanki roślinne. Filogeneza roślin lądowych. Charakterystyka roślin zarodnikowych i nasiennych | Wykład teoretyczny Analiza materiałów schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Analiza zadań maturalnych | 8 |
Fizjologia roślin | Pobieranie wody przez korzenie; budowa korzenia; transport wody w korzeniu i w łodydze; transpiracja; pobieranie soli mineralne. Regulatory wzrostu i rozwoju rośln. Wpływ temperatury i światła na wzrost i rozwój rośliny. Proces kiełkowania. Rozwój wegetatywny i generatywny roślin.Fotoperiodyzm. Ruchy roślin. Wykorzystywanie wiedzy do interpretacji, analizy i wnioskowania na temat różnych problemów i zjawisk biologicznych. Projektowanie doświadczeń. Stawianie hipotez i formułowanie procesów badawczych. | Wykład teoretyczny Analiza materiałów, schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Analiza zadań maturalnych szczególnie dotyczących stawiania hipotez oraz formułowania procesów badawczych. | 7 |
Bezkręgowce | Filogeneza i kryteria klasyfikacji zwierząt. Embriogeneza. Histogeneza. Charakterystyka gąbek, parzyełkowców, płazińców, nicieni, pierścienic, mięczaków, stawonogów. | Wykład teoretyczny Analiza zadań maturalnych | 6 |
Strunowce | Podział i charakterystyka strunowców . Charakterystyka kręgowców: ryb, płazów, gadów i ssaków. | Przygotowane materiały przez nauczyciela. Praca domowa: zad. maturalne. Sprawdzian wiadomości | 4 |
Tkanki zwierzęce Układ pokarmowy Układ ruchu Układ oddechowy Układ krążenia Układ immunologiczny Układ nerwowy. Zmysły Koordynacja hormonalna Układ moczowo-płciowy | Rozpoznawanie poszczególnych elementów budowy organizmu człowieka: związków, organelli, komórek, tkanek, narządów i układów narządów. Wymienienie funkcji tych elementów ze szczególnym uwzględnieniem ich roli w utrzymaniu homeostazy na poziomie komórkowym i organizmalnym. Wyjaśnienie elementów i znaczenia układu odpornościowego. Przedstawienie związków między budową a funkcją poszczególnych struktur w organizmie człowieka. Określanie wzajemnych zależności pomiędzy organizmem człowieka a środowiskiem. Przedstawianie różnych sposobów i metod profilaktyki prozdrowotnej. Rozpoznawanie zagrożenia życia i zdrowia. | Wykład teoretyczny Analiza materiałów schematów i tabel przygotowanych przez nauczyciela Analiza zadań maturalnych Sprawdzian wiadomości. | po 2 godziny na temat |
Podstawy dziedziczenia i zmienności | Wyjaśnienie zasad dziedziczenia cech. Analiza podstawowych prawidłowości dziedziczenia cech i chorób genetycznych. | Zajęcia oparte na praktycznym rozwiązywaniu krzyżówek genetycznych . | 4 |
Genetyka molekularna | Wyjaśnienie zjawiska zmienności modyfikacyjnej, rekombinacyjnej i mutacyjnej. Wyjaśnienie i analiza procesów genetycznych na poziomie molekularnym. | Wykład teoretyczny rozwiązywanie zadań maturalnych. | 2 |
Ewolucjonizm | Rozwój myśli ewolucyjnej. Źródła wiedzy o ewolucji. Mechanizmy ewolucji. Ekologiczne i behawioralne konsekwencje doboru naturalnego. Powstawanie gatunków. Streszczenie ewolucji organizmów na Ziemi. Antropogeneza. Znajomość teorii i umiejętność formułowania opinii i sądów na temat mechanizmów ewolucji organizmów i antropogenezy | Wykład teoretyczny w ramach dodatkowych godzin. Materiały napisane przez nauczyciela. Analiza zadań maturalnych | 5 |
Ekologia | Środowisko życia organizmów. Populacja. Zależności międzygatunkowe. Struktura i funkcjonowanie ekosystemów. Biogeografia*. Zagrożenia i ochrona środowiska przyrodniczego. Ochrona przyrody* | Wykład teoretyczny w ramach dodatkowych godzin. Materiały napisane przez nauczyciela. Analiza zadań maturalnych | 3 |
Biotechnologia | Opisywanie metod stosowanych w biotechnologii i inżynierii genetycznej. Znajomość zagrożeń wynikających z nieprawidłowej działalności człowieka . Formułowanie własnych opinii. Projektowanie doświadczeń i obserwacji biologicznych. Formułowanie problemów i hipotez badawczych. Odczytywanie informacji z tabel, wykresów i rysunków. Przetwarzanie informacji biologicznych. Rozwiązywanie problemów i badań. | Wykład teoretyczny w ramach dodatkowych godzin. Materiały napisane przez nauczyciela. Analiza zadań maturalnych | 3 |
Gwarantujemy:
- Wysoko wykwalifikowanych wykładowców (nauczyciele z uprawnieniami egzaminatorów)
- Naukę w małych grupach
- Systematyczną ocenę postępów nauczania
- Próbny egzamin w trakcie kursu
- Zajęcia w centrum Łodzi
- Wysoką zdawalność
- Materiały dydaktyczne w cenie kursu